Randi Laubek

RANDI LAUBEK 

Med sine to første albums – DUCKS AND DRAKES (1997) og ALMOST GRACEFULLY (2000) – markerede Randi Laubek sig som et af de mest særegne musikalske talenter i Danmark. Her var en stemme, der bragte forståelse til historien om sirenerne, der lokkede Odysseus og hans besætning ? oven i købet en stemme der udfoldede sig i et dybt originalt musikalsk univers, milevidt fra tidens øvrige toneklang.

Med sit tredje album THE WEDDING OF ALL THINGS fortsætter Randi Laubek ufortrødent sin musikalske rejse mod skønheden: I sang efter sang stilles skarpt på kærlighedens veje og vildveje både den konkrete, dagligdags kærlighed og den store overordnede og universelle kærlighed. Fra det vilde begær, over den uudholdelige længsel og det sørgelige endeligt ? og frem til den fantastiske forening af to mennesker, der både vil hinandens sind og krop. Fra alting begynder, til det hele hænger sammen – fra den sitrende fornemmelse af forelskelse, til altings bryllup…

“I want to share all with you…”

Man kan selvfølgelig bare lytte til THE WEDDING OF ALL THINGS som en samling smukke sange fra en særdeles unik sangerinde og sangskriver, men man kunne også vælge at dykke ned i hver enkelt sang og fornemme dem som kapitler i en overvældende kærlighedsroman. Starte ved begyndelsen med IN PORT, hvor vores hovedperson er landet med fornemmelsen af at have fundet hjem og have fundet den kærlighed, der rummer det hele. Men at kærligheden også kan være en utryg ledsager, fornemmer man hurtigt, f.eks. ved at lytte til den ultra-blå afskedssang LEAVE IT ALL BEHIND ? med sin smertelige opdagelse af at kærligheden er død, og der nu kun er afskeden og rejsen mod en ny begyndelse tilbage:

“This is a fruitless tree/We need some good vibrations/Some go/Some energy…”

Eller: “Nogle gange passer man bare sammen og så behøver det ikke være mer´ kompliceret”, som Randi Laubek selv siger om den drillende og kåde CHERRIES SUIT FAIRIES. Men alligevel, kærligheden er fuld af faldgruber – og CD-romanen fortsætter ind i det farlige. Vores hovedperson leger med ilden, hendes verden vendes på hovedet og begæret brænder i SOUND OF CLOUDS. (Hvordan skyer lyder – Her lyder de funky, drevent, dovent, sexet – og aldeles uimodståelige…) Og så forelsker hun sig lørdag aften, netop i det øjeblik hvor han kommer helt ind under huden på hende. Det er smukt, lækkert, kælent og jazzet – som en tæt dans på et lille spillested. Men: EASY IT AIN´T. Verden er kompleks, præcis som kærligheden ? og det er den du elsker, der kan såre dig allermest. Alligevel vælger vores hovedperson at tro på evigheden og sandheden i de store ritualer, såvel i virkeligheden som i overført betydning:

?Go buy me, love, a wedding ring?

som det hedder i omkvædet på den lette og drømmende THE WEDDING OF ALL THINGS, hvor kombinationen af det store Randi Laubek-svæv og den uforudsigelige pedal-steel-guitar igen når nye højder. Men lige om hjørnet venter ensomheden. Det er så fandens koldt udenfor, men iskrystaller er også smukke og varmen inden døre så meget mere tillokkende. Balancen mellem at gå eller gå for langt ? eller problemet med overhovedet at holde balancen, når man nu bevæger sig på THIN ICE. LODESTAR/LODESTONE ? den magnetiske (og nærmest magiske) tiltrækning, der er en del af selve livsprincippet (såvel når det handler om tyngdekraft som om relationer!), beskrevet i den smukkeste og stort anlagte popsang, der nærmest kunne være signeret Burt Bacharach. Det handler måske om, hvorvidt der findes skæbnebestemt kærlighed ? men sangen er først og fremmest en hyldest til, at det meste af det bedste findes i kunsten:

?Perfect, painted pictures could be reflections of what´s true…?

Og mens trompeter og klokkespil forførerisk spiller i baggrunden, er han og hun endelig alene i QUASARPULSAR (der i øvrigt er betegnelsen for stjerner, der godt nok ikke kan ses, men som tilsyneladende alligevel er der…) Den mytologiske og skæbnesvangre kærlighed får sin sang med på vejen i THE KISS OF DESTINY ? der også er en slags afslutning på MADNESS SADNESS og dens smukke havfrue-historie fra Randi Laubeks debutalbum. Bølgerne skyller ind over hende på det ensomme klippefremspring – og det kan ikke være anderledes, når kærligheden nu ikke er gengældt. Pludseligt er vi nærmest midt i en Disney-film, og alt er så romantisk som overhovedet tænkeligt i YOU ARE ? en utvetydig og hengiven hyldest til at elske den man elsker! Frihed ? engang beskrevet som ?bare et andet ord for ikke at have noget tilbage at miste?, men i FREE (FINALLY) præcis det modsatte. Her samles trådene, og den overordnede kærlighedshistorie møder den konkrete. Man er fri af frygten. Og når man er det, kan man alt. Også give sig hen til et andet menneske. Hvis albummet åbner med en sang om at kærligheden rummer alt, så lukker det med en sang om, hvordan alt rummer kærlighed. Og sådan slutter den historie så:

?Mere words can´t express/my awakened heart…?
Musikalsk er det nye album nærmest som en kombination af de elektroniske elementer fra det første album og den romantiske storhed og de delikate strygere fra to´eren. THE WEDDING OF ALL THINGS er skabt i et langvarigt samarbejde med produceren og multimusikeren Jonas Krag. Han og Randi Laubek havde tidligere arbejdet sammen, men i marts ´01 startede et egentlig producer-samarbejde omkring produktionen af Laubeks sang til spillefilmen ?Mona´s Verden?. Resultatet ? FREE FALL DEBUT – var så tilfredsstillende for både Krag og Laubek, at de derefter fortsatte med at lave en række demoer til det kommende album. Det hele udviklede sig undervejs så godt og kreativt, at Jonas Krag efterfølgende var det naturlige valg som producer på hele albummet ? stadig med Poul Bruun i mentor-rollen som executive producer og med vigtige medspillere i såvel stryger- og blæserarrangøren Per Ekdahl, som i musikerne fra Randi Laubeks turne-band (trommeslageren Emil De Waal, bassisten Thorbjørn Appehl, producerne og multimusikerne Anders P. Jensen og Gustaf Ljungren).
Langt den overvejende del af det nye album er skrevet af Randi Laubek selv, men tre sange – YOU ARE, FREE FINALLY og THE KISS OF DESTINY – er blandt resultaterne af en længere rejse til USA i vinteren ´01, hvor Randi Laubek lavede en del co-writing. Blandt andet er de to førstnævnte sange skrevet sammen med Jamey Jazz (der bl.a. har leveret materiale til Brandy og Monica) og Rhona Benet (der selv er en anerkendt solist) ? mens THE KISS? er skrevet sammen med Wally Gale (der bl.a. har arbejdet med The Eels og selveste Rolling Stones).

THE WEDDING OF ALL THINGS udkom d. 3. februar 2003

BIOGRAFI :
?Ingen i Danmark laver musik helt som Randi Laubek, og internationalt er det næsten kun Joni Mitchell, der formår at holde samme egenrådige, selvstændige og høje kreative niveau.? (Gaffa)

Hun er opvokset derude i udkanten af Danmark, hvor man kan mærke årstidernes skiften på sind og krop. Hvor himlen nok er høj og horisonten vid, men hvor drømmene ofte forvitrer i alt for lavloftede rum og alles viden alt om alle. Helt præcist skal man til Voersaa i Vendsyssel for at finde Randi Laubeks rødder – til et lille fiskerleje med omkring 500 indbyggere, beliggende midt i noget af landets smukkeste natur. Og med omkring 50 kilometer til nærmeste storby, Ålborg!

Den unge Randi Laubek tegnede, sang og dyrkede sin store interesse for heste. Udsigten fra hendes værelse gik mod havet lige udenfor, hvor fantasien og drømmene kunne rejse ubesværet over store afstande. Hun er godt nok fra et hjem med klaver, men – ifølge hende selv – et meget dårligt et af slagsen. Allerede som 8-årig fik hun sin første guitar, og den blev flittigt brugt med de tre akkorder hendes mor havde lært hende, senere udvidet med det, hun samlede op ved den guitarundervisning hun tidligt modtog (i begyndelsen aldeles ufrivilligt). For Randi Laubek hang det at synge meget tidligt sammen med det at skrive sange, og da hun var omkring de 12, skrev hun sin første sang kaldet ?War? – en meget sørgelig og trist historie om en pige, der har mistet sine forældre i krig. Drømmene gik tidligt i retning af noget kreativt, men handlede mere om at finde rum at udfolde sig i, end om at blive stjerne. Skønt gode søskende og venner ? heriblandt to tilflyttede Københavner-piger, der bragte lidt af suset fra storbyen med til den lille landsby ? holdt Randi Laubek sig meget for sig selv, og den medførte generthed var så stor, at hun kun meget nødigt spillede sine sange for andre. Som 16-årig kom Randi Laubek på gymnasiet i den noget større by Dronninglund (hvor hun i øvrigt også blev født den 30. juli 1973). Laubek var musik-sproglig, og i Dronninglund fik musikken for alvor tag i hende, og en særdeles god lærer fik hende til at tro mere på sit eget talent. Den musikalske horisont blev i det hele taget udvidet, og hendes glæde ved kunstnere som Kate Bush, Prince og Tracy Chapman blev nu suppleret med opdagelsen af enere som David Bowie og Miles Davis. Hun fik kompetent og kvalificeret guitarundervisning i Ålborg ? og stiftede her bekendtskab med jazzens harmonier og udtryk og fik overvundet lidt af sin medfødte sceneskræk ved at optræde med skiftende gymnasiebands. Betegnende nok stod Randi Laubek som oftest i baggrunden og lod andre om at føre sig frem som solister.

København havde længe lokket Randi Laubek, der var overbevist om at hun måtte til hovedstaden, hvis hun for alvor skulle finde ud af om talentet kunne bære. I 1991 tog hun springet ? flyttede til København og tog sidste år af gymnasiet på Falkonergårdens Gymnasium, hvorfra hun blev student i 1992.

Efter gymnasiet arbejdede Randi Laubek blandt andet som pædagogmedhjælper, sideløbende med at hun forberedte sig på at søge ind på musikkonservatoriet, og i sommeren 1993 investerede hun nogle af sine penge i et musikalsk sommerkursus på Brandbjerg Højskole. Hun kom på Cæcilie Norbys sangerindehold og fik her sit ?mentale? gennembrud som musiker. Norby havde udvalgt en sang specielt til Randi Laubek ? ?Get Here?, på det tidspunkt et hit med Oleta Adams ? og pludselig gik alting op i en højere enhed. Flere andre af de erfarne musikere og lærere på Brandbjerg fik øjne og ører op for dette indlysende stortalent – heriblandt guitaristen Aske Jacoby, der efterfølgende tilbød hende en plads i sit band og saxofonisten Thomas Hass, der fortalte den legendariske plademand Poul Bruun om den fantastiske nye sangerinde, han havde mødt på Brandbjerg.

Overvældet af opmærksomheden takkede Randi Laubek dog i første omgang nej, da Poul Bruun tilbød hende en pladekontrakt , og i stedet hentede hun en masse erfaring ved at medvirke i forskellige musikalske sammenhænge. I 1994 lavede Randi Laubek sine første pladeindspilninger ? først som gæstesolist på jazz-guitaristen Thomas Larsens album ?By Dawns Early Light? og senere på reaggebandet Bass & Trouble´s ?Selectors Item?. Da Sanne Salomonsen i 1994 skulle følge op på succesen med albummet ?Language Of The Heart?, blev Randi Laubek tilbudt job som korsangerinde. Hun takkede ja og høstede det næste års tid uvurderlig erfaring på turneer med Sanne i både Danmark, Norge og Sverige. Turnéen mundede konkret ud i udgivelsen ?Sanne – Unplugged?, hvor Laubeks rolle som korsangerinde er dokumenteret?
Randi Laubek var blevet optaget på Rytmisk Musikkonservatorium i 1994 og takkede året efter ja, da Poul Bruun igen tilbød hende pladekontrakt. Randi Laubek havde forinden haft stor skepsis overfor pladebranchen, men havde nærmest overbevist sig selv om, at hun måske ikke behøvede at bestemme og komponere alting, da Poul Bruun (efter at have lyttet til Randi Laubeks intime udgave af sin egen ?Fairytales?, komponeret som 14-årig) bare sagde ?Go for it? og accepterede, at alt materiale skulle være Randis eget. Randi Laubek gik derefter i studiet med Aske Jacoby som producer og en række af de svenske og danske musikere hun havde spillet med hos Sanne Salomonsen, og hen over efteråret og vinteren ´95 blev det meste af debutalbummet indspillet. Randi Laubek havde dog ikke helt sange nok til et fuldt album og lidt usikker på retningen og karrieren, blev der derefter næsten et års pause i indspilningerne. Hun koncentrerede sig dels om sin uddannelse og dels om at skrive nye sange ? og tog lidt af et karriere-kvante-spring, da Betty Nansen Teatret i 1996 tilbød hende en af hovedrollerne i deres opsætning af hippie-musicalen ?Hair?. Rollen som ?Princess? (bl.a. med et højdepunkt i fortolkningen af den store ballade ?Easy To Be Hard?) blev en fin oplevelse for Randi Laubek, der undervejs dog også blev overbevist om at hendes fremtid ikke lå som skuespiller. I vinteren ´96 blev arbejdet med debutalbummet genoptaget med Ole Hansen som ny mand i producerstolen. Fra at have været et akustisk, singer-songwriter orienteret album, gik de nye sange i en totalt anden retning, var elektronisk funderede og mindede mere om Trip Hop og Massive Attack end om Joni Mitchell og ligesindede. I 1997 udkom debutalbummet DUCKS AND DRAKES ? og skønt alle anmeldere var enige om, at Randi Laubek havde en stemme og et talent, der var temmelig meget ud over det sædvanlige, var der dog også adskillige, der fandt albummet musikalske spændvidde lidt for stor. Sange som MADNESS SADNESS (der også blev brugt i Jakob Grønlykkes spillefilm ?Lysets Hjerte?), TAPESTRY OF FIRE og CUNNINGLY CONCEALED blev dog pæne hits for Laubek, der ved de efterfølgende koncerter begyndte at tiltrække det meget trofaste publikum, der har fulgt hende siden. DUCKS AND DRAKES var ikke nogen hurtig sællert, og efter udgivelsen var Randi Laubek meget i tvivl om både karrierens holdbarhed og albummets kvaliteter. Der var dog andre, der så endog meget store kvaliteter i debatten fra denne helt særegne sangerinde og sangskriver, og ved årsskiftet blev Randi Laubek kåret som Årets Sangerinde af musikmagasinet Gaffa og modtog desuden DR P3s ?Popshop Prisen 1997? som anerkendelse for sit første album. Da de danske Grammy´er blev uddelt i februar 1998, endte Randi Laubek med hele tre statuetter og blev kåret som Årets Danske Sangerinde og Årets Danske Sangskriver og som kvinden bag Årets Danske Album. DUCKS AND DRAKES begyndte pludselig at sælge godt, og publikum strømmede til Randi Laubeks koncerter i resten af 1998. Allerede tidligt efter udgivelsen af debutalbummet var Randi Laubek begyndt at skrive nye sange, og udover at pleje karrieren intensiverede hun også sine studier på konservatoriet. Det var en tid hvor musikken fyldte alt, og netop som studerende på Rytmisk Musikkonservatorium fik Randi Laubek mulighed for at prøve en masse musikalske ideer af uden at skulle gå til pladeselskabet og bede om penge til at eksperimentere og udvikle sig for. Efterhånden havde hun så meget materiale klar, at der nærmest lå ideer til tre forskellige plader, da Randi Laubek skulle i gang med at indspille sit andet album. Skulle det være et teknologisk album, et song-writer album ? eller skulle hun lave den Burt Bacharach-inspirede og strygerbårne plade, hun også drømte om. ALMOST GRACEFULLY? (der udkom i efteråret 2000) endte med at være det sidste, og med den udgivelse blev al skepsis fejet bort. Det meget helstøbte og dybt personlige album tog både anmeldere og publikum med storm, og Politikens anmeldelse fra dengang opsummerer fint det generelle bifald til kunstneren:

?…på ?Almost Gracefully?? skaber Randi Laubek i samarbejde med produceren Anders P. Jensen og omkring 35 musikere en flyvedygtig, eventyrlig musik, der hænger meget bedre sammen end debutens toner og alt i alt placerer solisten i en kategori for sig selv ? milevidt fra tidens typiske poptricks.?

?Almost Gracefully?? er et album, der står Randi Laubeks hjerte meget nær, og alt er blevet præcist som hun drømte om, at det skulle lyde. De storladne sange ramte også publikum ved de efterfølgende turneer, hvor Randi Laubeks faste orkester var udvidet med en strygerkvartet, der var helt nødvendig for at genskabe magien fra den himmelstræbende og romantiske ?Almost Gracefully?? Efterfølgende kårede Gaffa igen Randi Laubek som Årets Danske Sangerinde ? en titel hun også blev nomineret til ved de danske Grammy-uddelinger.

I 1999 blev Randi Laubek færdig med sin 5-årige uddannelse på Musiker/Sangerlinien på Rytmisk Musikkonservatorium, og siden har hun ?overvejet at blive voksen?, som hun selv udtrykker det. I februar 2003 udkommer hendes tredje album ? THE WEDDING OF ALL THINGS – skabt i et langvarigt samarbejde med produceren og multimusikeren Jonas Krag. Han og Randi Laubek havde tidligere arbejdet sammen, men i marts ´01 startede et egentligt producer-samarbejde omkring produktionen af Laubeks sang til spillefilmen ?Mona´s Verden?. Resultatet ? FREE FALL DEBUT – var så tilfredsstillende for både Krag og Laubek, at de fortsatte samarbejdet omkring en række demoer til det kommende album.
Det hele udviklede sig undervejs så godt og kreativt, at Jonas Krag efterfølgende var det naturlige valg som producer på hele det kommende album ? stadig med Poul Bruun i mentor-rollen som executive producer og med vigtige medspillere i såvel stryger- og blæserarrangøren Per Ekdahl som i musikerne fra Randi Laubeks turne-band (trommeslageren Emil De Waal, bassisten Thorbjørn Appehl, keyboardspilleren Anders P. Jensen og multimusikeren Gustaf Ljungren). De fleste af de nye numre er skrevet af Randi Laubek selv ? men der er også sange med, som er resultatet af en givtig rejse til USA i vinteren ´01. Gennem soulmusikeren Rashaan Patterson kom Randi Laubek i forbindelse med en amerikansk manager, der foreslog hende at komme til USA og skrive med nogle af de dygtige folk, han havde kontakt med. Og den lange rejse til det forjættede land, endte med at Randi Laubek sad i studiet under hele sit USA-ophold, travlt optaget af at skrive sange med kapaciteter som bl.a. Jamey Jazz (der bl.a. har skrevet til Monica og Brandy), Rhona Benet (selv en meget anerkendt solist), Carmen Rizzo (der har arbejdet med Seal) og Joel Sherraer (der spiller i Alanis Morrisette´s band).

Om Randi Laubek så er blevet voksen må det være op til lytteren selv at afgøre. Sikkert er det, at Randi Laubeks tredje album viser en meget sikker kunstner, særdeles bevidst om såvel udtryk som virkemidler. Albummet kan næsten høres som et koncept-album om kærlighedens veje og vildveje ? om længselen efter den store menneskelige sammensmeltning – og musikalsk er der nærmest tale om en kobling af de elektroniske virkemidler fra debuten og det storladne og strygerne fra to´eren.

Og stadig ligger der masser af stumper til melodier, skitser til tekster og ideer til nye albums og venter hos sangerinden og sangskriveren Randi Laubek, der med sit sidste album endnu engang viser sig som en af de mest unikke og særegne solister på den danske scene.

Admin / 26. april 2015 / Kunstner